Állandó

Az alábbi állítások - melyek a kutatáshoz tartozó kérdőívben is szerepelnek - az egyházi nyilvánosság különböző felületein (sajtóban, weboldalakon, blogokban, rádió- vagy televízió interjúkban, stb.) jelentek meg. Nem a kutató személyes állításairól van szó, hanem az egyházi élet szereplőinek, gyülekezeti tagoknak vagy az egyházat kívülről látó embereknek az állításairól. Mindegyik megfogalmaz egy, többnyire sarkos és néhol egyoldalú véleményt az egyházról, a reformátusságról. Ön egyetért ezekkel az állításokkal? Esetleg bizonytalan az érvényességükben? Kérdése van? Talán más kérdéseket, szempontokat tart fontosnak? Kérem, mondja el véleményét!

Elöljáróban...


Ez a blog a "95 állítás a református identitásról" címet viselő kutatás háttereként működik. Arra született, hogy egyfelől információkat nyújtson a kérdőívhez, másfelől pedig biztosítsa az egyes állítások körül - reményeim szerint - kibontakozó vitákhoz, párbeszédekhez szükséges színteret.

A reformáció, melynek mi is örökösei vagyunk, ötszáz esztendeje Luther Márton 95 tételével indult el. Luther így indítja tételeit:

"Az igazság kiderítése szeretetétől és igyekezetétől indítva, megvitatásra kerülnek az alábbi tételek Wittenbergben, tisztelendő Luther Márton atya, a szabad művészetek és a szent teológia magisztere s ugyanott ezeknek rendes előadója elnökletével. Ezért kéri, hogy akik nem jelenhetnek meg ezeket velünk élőszóban megvitatni, tegyék meg távolból írásban. A mi Urunk Jézus Krisztus nevében. Ámen."

Összeállításomat ugyan nem az egyház reformációjának szándéka, de az igazság kiderítésének vágya szülte. Az "igazság" persze nagy szó, objektivitást és abszolút érvényességet sugall - ám itt erről nincsen szó, le is mondok a használatáról. Inkább azt írom: a célom a helyzet körültekintő feltárása és értelmezése. Arról a helyzetről van szó, melyben Református Egyházunk van, illetve annak egy egészen sajátos aspektusáról: a református identitás, azonosságtudat helyzetéről. Az igazság persze az, hogy ezzel a megfogalmazással sem lett egyszerűbb a dolog. Nem könnyű, vagy inkább: néhány elnagyolt, általános frázist leszámítva gyakorlatilag lehetetlen pontosan megrajzolni, hogy mit is jelent az, hogy református. Elméletekkel, ideológiákkal persze találkozunk. Tanultunk az iskolában kuruc hagyományról és szabadságküzdelmekről, társadalmi haladásról és vallási türelemről, a hittan órán tiszta, biblikus hitről és állhatatosságról és természetesen tudunk a vastag nyakról, konokságról, meg a fehér falú templomokról.... Amikor megpróbáljuk feltölteni tartalommal a "református" fogalmát, fő forrásunkként ezek a történeti gyökerű ideológiák és elméletek szolgálnak. Művelődés-, politika-, egyház- és teológiatörténeti művek sokasága foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy mit jelenTETT ekkor-és-ekkor, itt-vagy-ott az, hogy református. Arról azonban, hogy mit jelent MOST az, hogy református, legfeljebb azt tudjuk mondani, amit egy interjúban Köntös László is: „A református? Az száz, meg ezer, az mindenféle” Ezzel többnyire elintézettnek is vesszük a kérdést. Legfeljebb hozzáteszünk egy újabb történeti utalást mondván, hogy a református tradíció lényeges mozzanatainak egyike mindig is a - Róma központosító törekvéseivel szemben megfogalmazott - lokalitás elve volt. Ugyanakkor a 2009. május 22. után egyre erőteljesebben kibontakozó református egységtörekvések látható módon hozták felszínre az identitás kérdése kapcsán az önismeret aktualizálásának kérdését: az a száz, meg ezer, meg mindenféle mégis milyen? Erre a kérdésre nem lehet kizárólag a történeti tradíciók, s a rájuk-belőlük épített ideológiák és elméletek alapján válaszolni. A válasz(ok) megtalálásához átfogó önismeretre van szükség, annak feltérképezésére, leírására és értelmezésére, hogy hány- és milyenféle az a "mindenféle". Ennek a munkának pedig az alapja az, ha megkérdezzük az itt-ott élő, idős és fiatal, ehhez vagy ahhoz a kegyességi irányzathoz tartozó, férfi és nő, kisiparos és értelmiségi, és számos más jelző alapján kategorizálható reformátusokat arról, hogy ebben vagy abban a kérdésben, erről vagy arról a hagyományosan reformátusnak tekintett vélekedésről mit is gondolnak! A "95 állítás..." kérdőív és ez az oldal erre próbál vállalkozni.

Lutherrel ellentétben a Tisztelt Olvasónak semmilyen káros következménnyel nem kell számolnia. Remélem, nekem sem :-) A kérdésekre ugyanis név nélkül, anonim módon lehet válaszolni, s ugyanígy lehet részt venni a párbeszédekben is. A részvétel azonban az oldalon való regisztrációhoz kötött. Erre azért van szükség, hogy például egy-egy fontos gondolat felbukkanása után annak hátterét is fel lehessen deríteni.

Ahogy a kérdőív kitöltésével, úgy az oldal használatával kapcsolatosan is két fontos tudnivaló van csupán:
1) A  kérdésekre sincsen "helyes" válasz. Legalábbis itt és most nincsen. A lényeg az, hogy egy-egy kérdés összefüggésében a lehető legtöbb vélemény előjöhessen, hogy lássuk: mit is, hogyan is gondolkodunk mi, reformátusok. Őszintén.
2) Nem tudás teszteléséről van szó, s nem is arról, hogy ki a "jó" református. Ezért arra kérem a Tisztelt Olvasókat, hogy az egymással folytatott disputák során is tartsák tiszteletbe a másik fél véleményét.

Mindenki véleménye számít!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése